Go Back   oOple.com Forums > General > International fOrums > Belgium

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #1  
Old 30-03-2014
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Netherlands
Posts: 1,571
Default Alu beschermen tegen corrosie?

Hoi iedereen,

Recentelijk heb ik voor iemand een alu bodemplaat ontworpen voor een vintage bakkie (Dyna Storm). Voor dat werk heb ik er twee opgestuurd gekregen - niet verkeerd!

Het lijkt me wel fijn als de platen er goed uit blijven zien, ook na wat gebruik. De legering in kwestie is 5754 en die schijnt vrij resistent tegen corrosie te zijn... maar ik weet niet of dat veel garanties biedt hoe netjes zo'n plaat eruit ziet na een paar keer scheuren in de manege. Daarom zit ik eraan te denken om de platen te laten anodiseren (of galvanizeren - lekker funky maar naar wat ik heb gelezen lastig met dunner materiaal).

Hebben jullie misschien meer informatie over kosten van anodiseren, weten jullie een bedrijf waar dit (relatief) goedkoop is, of hebben jullie nog andere ideeën hoe ik de plaat zou kunnen beschermen?
__________________


3D Printing Upgrade Parts - FF210 Buggy
Reply With Quote
  #2  
Old 30-03-2014
mkb's Avatar
mkb mkb is offline
Member
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 259
Default

Quote:
Originally Posted by Origineelreclamebord48634
Hoi iedereen,

Recentelijk heb ik voor iemand een alu bodemplaat ontworpen voor een vintage bakkie (Dyna Storm). Voor dat werk heb ik er twee opgestuurd gekregen - niet verkeerd!

Het lijkt me wel fijn als de platen er goed uit blijven zien, ook na wat gebruik. De legering in kwestie is 5754 en die schijnt vrij resistent tegen corrosie te zijn... maar ik weet niet of dat veel garanties biedt hoe netjes zo'n plaat eruit ziet na een paar keer scheuren in de manege. Daarom zit ik eraan te denken om de platen te laten anodiseren (of galvanizeren - lekker funky maar naar wat ik heb gelezen lastig met dunner materiaal).

Hebben jullie misschien meer informatie over kosten van anodiseren, weten jullie een bedrijf waar dit (relatief) goedkoop is, of hebben jullie nog andere ideeën hoe ik de plaat zou kunnen beschermen?
Wat je ook doet niet galvaniseren de temperatuur voor het proces is bijna gelijk aan de smelt temperatuur van aluminium.
als je aluminium verhit zonder hitten behandeling naderhand is het net rubber en die behandeling duurt ongeveer 1 a 2 dagen voor dat het weer zo stug is als eerst

je kunt het altijd nog poedercoten dat is ook heel kras bestendig en niet zo veel warmte voor nogig

eerste keus is nog steets anodiseren
Reply With Quote
  #3  
Old 30-03-2014
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Netherlands
Posts: 1,571
Default

Bedankt voor je commentaar op het galvaniseren Het galvaniseren schoot tijdens het maken van de post te binnen, maar ik heb er verder niet echt kennis van... Hoe dan ook, zoals je zegt: dan blijf ik daar maar ver bij weg, tevens omdat de hitte het verstevigingsproces wat de plaat is ondergaan ongedaan zou maken... dan klapt de wagen dus dubbel bij de eerste fout gelande jump
__________________


3D Printing Upgrade Parts - FF210 Buggy
Reply With Quote
  #4  
Old 30-03-2014
mkb's Avatar
mkb mkb is offline
Member
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 259
Default

Quote:
Originally Posted by Origineelreclamebord View Post
Bedankt voor je commentaar op het galvaniseren Het galvaniseren schoot tijdens het maken van de post te binnen, maar ik heb er verder niet echt kennis van... Hoe dan ook, zoals je zegt: dan blijf ik daar maar ver bij weg, tevens omdat de hitte het verstevigingsproces wat de plaat is ondergaan ongedaan zou maken... dan klapt de wagen dus dubbel bij de eerste fout gelande jump
Nee vouwtdubbel als hij de bult op gaat
Reply With Quote
  #5  
Old 31-03-2014
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Netherlands
Posts: 1,571
Default

Quote:
Originally Posted by mkb View Post
Nee vouwtdubbel als hij de bult op gaat
Ik zie mogelijkheden om een front flip te maken met een vintage

Dan blijft dus poedercoaten of anodiseren over... Ik heb ook nog een ander idee, en dat is zelf een 'brushed' look aanbrengen en dan een blanke lak erover aanbrengen... Het is waarschijnlijk minder slijtvast (hoewel ik niet weet hoeveel minder) - en het is bijna gratis.
__________________


3D Printing Upgrade Parts - FF210 Buggy
Reply With Quote
  #6  
Old 31-03-2014
SLEENAD's Avatar
SLEENAD SLEENAD is offline
Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Olen, Belgium
Posts: 230
Default

Waarom niet gewoon een undertray?
Reply With Quote
  #7  
Old 31-03-2014
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Netherlands
Posts: 1,571
Default

Vrij simpel: Omdat een undertray geen corrosie tegengaat... ik vind het niet erg dat de plaat bekrast raakt na wat gebruik (als dat überhaupt al gebeurt in de manege) Het lijkt me alleen jammer als de plaat eruit gaat zien zoals het aluminium deel hieronder:



Krassen zijn door flink gebruik en vind ik prima, maar oxidatie ziet er gewoon smorrelig uit... Ik moet wel zeggen, het is en blijft een gebruiksobject en ik heb toch twee platen, dus groot geld ga ik er sowieso niet in stoppen
__________________


3D Printing Upgrade Parts - FF210 Buggy
Reply With Quote
  #8  
Old 31-03-2014
Somerwil Somerwil is offline
Member
 
Join Date: May 2007
Location: Den Haag, the Netherlands
Posts: 110
Default

Anodiseren is niet zomaar een 'even tussendoor' procesje. Daar komt nog wel wat chemie bij kijken ;-)

Probleem hierbij is dan ook dat er al snel grote, technische installaties aan te pas komen om dit te anodiseren. De keuze voor bedrijven is daarmee redelijk beperkt en wordt het ook al snel prijzig...

Een paar mogelijkheden:
Anox - Scherpenzeel
Nederlandse Anodising - Wateringen

Ik heb mogelijk ook nog een adresje in Tilburg die iets voor je kan doen.

Poedercoaten zou ik vergeten. Die laag is dik wat problemen geeft met de passing van de andere onderdelen. Een anodiseerlaag trekt juist ín het materiaal waardoor je hier geen last van hebt.

Gr,
Michael
Reply With Quote
  #9  
Old 01-04-2014
Bata-4's Avatar
Bata-4 Bata-4 is offline
Member
 
Join Date: Jan 2011
Location: Goirle
Posts: 43
Default

ik zou niet zo bang zijn voor corrosie.
de oxide laag van het aluminium vormt al een bescherming.
die laag kan wel aangetast worden door bijv. zuren (paardenzeik ) of zouten.

Anodiseren is eigenlijk een dikkere en hardere oxide laag laten groeien.
je hebt hier geen grote installatie voor nodig.
een paar badjes en een gelijkrichter zou voldoende moeten zijn.
Maar gezien de chemicaliën zou ik het ten zeerste afraden om hier zelf mee te gaan hobby'en.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-04-2014
mkb's Avatar
mkb mkb is offline
Member
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 259
Default

Quote:
Originally Posted by Bata-4 View Post
ik zou niet zo bang zijn voor corrosie.
de oxide laag van het aluminium vormt al een bescherming.
die laag kan wel aangetast worden door bijv. zuren (paardenzeik ) of zouten.

Anodiseren is eigenlijk een dikkere en hardere oxide laag laten groeien.
je hebt hier geen grote installatie voor nodig.
een paar badjes en een gelijkrichter zou voldoende moeten zijn.
Maar gezien de chemicaliën zou ik het ten zeerste afraden om hier zelf mee te gaan hobby'en.
Ja corrosie (oxide) is een grouwe laag over de plaat maar roest niet door maar mooi is anders (om smaar valt niet te twisten)
Reply With Quote
  #11  
Old 08-04-2014
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Netherlands
Posts: 1,571
Default

Bedankt voor de reacties iedereen! Ik heb het één en ander besproken met mij klant, en er gaat (waarschijnlijk) nog een versie 2 ontworpen worden die enkele kleine issues oplost met passing, en meer gericht is op moderne accu's/accu layouts. Dus voor nu heb de boel simpelweg geborsteld (het was eigenlijk schuren) en in transparante lak gezet:





Dat gezegd, voor versie 2 (of eventueel de tweede plaat die ik heb op langere termijn) ga ik alsnog verder kijken naar anodiseren.
__________________


3D Printing Upgrade Parts - FF210 Buggy
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 03:40 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com