Go Back   oOple.com Forums > General > International fOrums > Belgium

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #1  
Old 24-04-2013
billimilo billimilo is offline
Member
 
Join Date: Apr 2013
Location: Mechelen
Posts: 5
Default Welke buggy voor beginner

Hallo, welke buggy 1/10 zouden jullie aanraden voor een beginner?

Voornamelijk zal ik rijden in Kampenhout, dus moet zeker geschikt zijn voor daar.

Zelf had ik al een 2ehands team asso B4.1 gezien (minder dan 100 euro), maar daar lees ik wisselende ervaringen van.

Ik heb 2s lipo stick packs dus liefst zou ik daar mee verder doen en niet overschakelen op saddle.

Zoals je al wel zal door hebben is het budget beperkt maar ik hoef dan ook niet the top of the bill. Juist meerijden zonder al te veel brokken te maken (veel hangt natuurlijk van de rijder af dat weet ik), en als er dan toch iets kapot gaat moet ik gemakkelijk aan vervangstukken geraken.

Momenteel rij ik al wel 1/10 onroad indoor maar ik zoek nog iets om de zomer mee te vullen.

Dus laat maar horen wat jullie ervaringen zijn.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-04-2013
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

B4.1 is de beste keuze voor een beginner. Werkt overal, setups overal te vinden, wisselstukken geen probleem, veel 2e hands te vinden enz... Simpel en goed!
Reply With Quote
  #3  
Old 24-04-2013
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

moet hier flippo geheel gelijk ion geven
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-04-2013
Gonzo's Avatar
Gonzo Gonzo is offline
Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 223
Default

Om helemaal te beginnen de B4.1 ja, maar om al eens een wedstrijd mee te pikken zou ik toch direct voor nen DEX210 of ne Losi TLR gaan, met voorkeur voor de DEX210 zelfs. Op de totaalprijs ni zoveel duurder, der rijden er tegenwoordig veel meer van, veeel sterker en makkelijker foutloos te rijden in Kampenhout.
__________________

Reply With Quote
  #5  
Old 24-04-2013
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Netherlands
Posts: 1,571
Default

De DEX210 biedt uitstekende setup mogelijkheden en heeft eigenlijk vanuit de doos geen upgrades nodig (zover ik weet althans) - maar voor iemand die begint met racen kunnen de eindeloze instelopties aan die auto ook een barriere worden en intimiderend of verwarrend werken.

De B4 is gewoon al heel lang de standaard. Ok, rear motor is niet 'the flavour of the month,' maar rear motor werkt prima voor mij! Plus, als je later toch een mid-motor wil: er zijn meerdere conversies voor de B4 te koop: De X-6/X-6 Squared (die 2e hands lekker goedkoop zijn en super gaan op klei, heel aardig op kunstgras maar naar wat het schijnt iets minder vlug met snel wisselende bochtensecties), de C4.1 (gericht circuits met veel grip en daar ook erg, erg goed op - het chassis raakt wel wat makkelijk krom) en de Vega (ook meer gericht op kunstgras en tapijt zoals de C4.1 - steviger, maar ook wat duurder).

Met de 210 en B4 (of X-6) kan je denk ik niet fout gaan als het aankomt op de verkrijgbaarheid van onderdelen, setups en support Ook zou ik 2e hands wagen overwegen - dan kan je terwijl je wat in het race wereldje raakt rondkijken of je jouw auto dé bak vindt of iets anders zou willen op lange termijn
Reply With Quote
  #6  
Old 25-04-2013
billimilo billimilo is offline
Member
 
Join Date: Apr 2013
Location: Mechelen
Posts: 5
Default

Dus om samen te vatten
DEX 210
factory X6 of X6²
B4.1

zijn eigenlijk allemaal goed voor mee te beginnen. Alles hangt ervan af aan welke prijs ze te vinden zijn. De X6 vind ik bij voorbeeld nergens te koop (2dehands dan), DEX210 is toch snel +150 euro. De B4 zou ik voor minder dan 100 kunnen kopen, dus die heeft voorlopig de voorkeur.
ik zou zowieso voor 2de hands gaan, kwestie van mijn smaak te vinden en te zien of 1/10 offroad iets voor mij is.

En wat met de electronica? Sensored of sensorless motor? Hoeveel turns?
Wederom voor in Kampenhout natuurlijk.
En wat zijn zo de gangbare servo-specs (kg, snelheid)voor 2wd?

Zender heb ik al (DX3S). En ofwel ga ik mijn reserve touring ESC gebruiken ( speedpassion GT2 120V pro) ofwel een HK cloon met ongeveer dezelfde specs.
Reply With Quote
  #7  
Old 25-04-2013
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member
 
Join Date: Sep 2010
Location: Netherlands
Posts: 1,571
Default

X6 en X6 Sq komen regelmatig hier op oOple voorbij -2e helft vorig jaar iets meer dan nu maar ze zijn er genoeg - en zoals de B4 met regelmaat onder de 100 euro.

Wat betrefd elektronica, koop alsjeblieft en systeem met een sensor! Ik had vorig jaar een sensorless systeem, en ik kwam er wel mee rond... maar toen ik overstapte naar een systeem met sensor werd het duidelijk waarom ik niet harder ging. Het sensorloze systeem 'deed maar wat' - het sensor systeem is stukken beter:

- Snellere reactie op input (dit komt niet door een hogere punchsetting overigens).
- Accuratere/meer constante output.
- De rem is snel en accuraat.

Het resultaat? De gevoeligheid van het systeem reageerde sterker op mijn rijgedrag, en het bleek dat ik net als het sensorloze systeem 'maar wat deed' - vooral bij het springen. Door die sterkere en snellere reactie merkte is beter waar in mijn rijstijl ik aan moest werken, en ging het springen binnen 2 accu's stukken beter!

Wat betrefd servo, ik gebruikte zelf een jaar lang de Savöx SC1251MG maar ben op advies naar de iets sterkere Savöx SC1258TG gestapt (het is niet een wereld van verschil maar onder zware belasting doet de servo zijn werk nét iets beter en kan de servo saver ook een beetje vaster gezet worden).
Reply With Quote
  #8  
Old 25-04-2013
Kusal Kusal is offline
Member
 
Join Date: Sep 2006
Location: Belgium
Posts: 260
Default

Je speedpassion is sowieso sensored dus gebruik je best die.
Qua motor, welke turns heb je nog liggen van je onroad.
Ik persoonlijk prefereer een 10,5 met timing en turbo van je regelaar, andere gebruiken een 7,5 of 8,5 maar dat vind ik iets te zwaar.
Beter een 10,5 en geen fout maken gedurende 5 minuten dan een te zware motor waar je continu mee aan het vechten bent.
Maar niet iedereen zal hiermee akkoord gaan.
Kampenhout is ook mijn thuiscircuit en een B4 is inderdaad niet slecht om mee te beginnen en kan later gemakkelijk omgevormd worden tot een midmotor als je de smaak te pakken krijgt (want uiteindelijk zal een midmotor beter gaan in Kampenhout).
Reply With Quote
  #9  
Old 25-04-2013
Bata-4's Avatar
Bata-4 Bata-4 is offline
Member
 
Join Date: Jan 2011
Location: Goirle
Posts: 43
Default

iets om rekening mee te houden.
de B4 is nog steeds imperisch.
meeste nieuwe buggy's worden tegenwoordig metrisch uitgevoerd.
je zult waarschijnlijk nieuw gereedschap nodig hebben.
en een schroefje koop je niet zomaar in de winkel.
zelf heb ik een oud chassis gekocht alleen voor wat spare onderdelen en schroefjes.
verder bevalt de b4 prima.
Reply With Quote
  #10  
Old 25-04-2013
billimilo billimilo is offline
Member
 
Join Date: Apr 2013
Location: Mechelen
Posts: 5
Default

Goed dat je me dat laat weten, dan kan ik niets gebruiken van mijn reserve schroefjes enz want die zijn allemaal metrisch.

Heeft er iemand trouwens ervaring met een Team C TC02C ?

Is dit ook vergelijkbaar met bv de B4?
Reply With Quote
  #11  
Old 26-04-2013
Kusal Kusal is offline
Member
 
Join Date: Sep 2006
Location: Belgium
Posts: 260
Default

Ja, rijd hier nu al 3 jaar mee en heel content van!
Rijd super gemakkelijk op Kampenhout en niet duur.
Heb al met heel wat andere auto's gereden en deze draagt voor het moment toch mijn voorkeur weg (maar ben nu aan het testen met een TM2 om te zien wat deze geeft).
Reply With Quote
  #12  
Old 26-04-2013
Kusal Kusal is offline
Member
 
Join Date: Sep 2006
Location: Belgium
Posts: 260
Default

Opgepast, is wel saddle pack!
Reply With Quote
  #13  
Old 26-04-2013
billimilo billimilo is offline
Member
 
Join Date: Apr 2013
Location: Mechelen
Posts: 5
Default

Ok saddle pack maar gezien ik alles metrisch heb kost het me evenveel om aan te passen naar de B4 als een saddle pack te kopen. Een nano tech is nu ook niet zo duur hé.

Zijn er bij de Team C stukken die ik direct zou moeten aanpassen of die snel kapot gaan?
Reply With Quote
  #14  
Old 26-04-2013
Kusal Kusal is offline
Member
 
Join Date: Sep 2006
Location: Belgium
Posts: 260
Default

Ik heb op Kampenhout nog niet veel kapot gereden, enkel een achterste shocktower.
Als reserve stukken zou ik me een voor en achter shocktowers en armpjes aanschaffen.
Voor de betrouwbaarheid heb ik de POM gears in de transmissie gestoken samen met een Bfast diff kit (maar dit is niet een absolute noodzaak).
En als je iets stuk rijdt dan ken ik wel een winkel in Finland die binnen de week de stukken naar jou opstuurt (en ik heb ook heel veel liggen).
Die winkel heeft trouwens ook een TC02C in promotie staan.
Reply With Quote
  #15  
Old 01-05-2013
billimilo billimilo is offline
Member
 
Join Date: Apr 2013
Location: Mechelen
Posts: 5
Default

Yep, ik heb een 2dehands Tc02c op de kop kunnen tikken met een beetje reserve stukken bij. Er zit al een 8.5t in en een degelijke servo, dus enkel nog een esc toe te voegen en ik kan starten

Kusal, heb jij soms een setup voor Kampenhout om mee te starten?
Kan je me ook meegeven welke dichtheid van olie je in je shocks doet? Kwestie van zo snel mogelijk alles bij mekaar te sprokkelen wat ik nodig heb van materieel. Dus als je nog aan iets denkt...
Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 06:02 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com