Go Back   oOple.com Forums > General > International fOrums > Belgium

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #21  
Old 23-10-2010
soobah's Avatar
soobah soobah is offline
Member
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 146
Default B4 setup sheet

Heeft er iemand een succesvolle B4 setup sheet voor charleroi, zodat ik niet na elke bocht 180° gedraaid sta?
Losi shocks (maar neem ook asso shocks als reserve mee)

grts
Stijn
Reply With Quote
  #22  
Old 23-10-2010
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Probeer dit:

Voor:
shocks 1 outside
Camberlink 1A, 2 washers onder binnenste ballstuds
olie 30
zwarte piston
1 of 0 limiters in de shocks
blauwe veer
30° caster blokken
1 of 2 graden camber

Achter:
Shocks 1 inside
olie 25
zwarte piston
1 limiter in shocks
roze veer
camberlink 1B
0 washers onder binnenste ballstud
lange wielbasis
1° anti squat
2° camber (zeer belangrijk!)

Banden vooraan stagger rib, achteraan minispikes

Grote vleugel!!!!! Samen met camber en zwarte pistons het allerbelangrijkste.

Voor de rest een auto van +-1650-1700gr, en het lood moet onder uw lipo liggen, evt ook achter/onder uw servo. Vooral niet aan de zijkanten van uw auto (dus niet onder uw regelaar/ontvanger).

Wat voor motor rij je? Hoe rustiger hoe beter.
Reply With Quote
  #23  
Old 23-10-2010
soobah's Avatar
soobah soobah is offline
Member
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 146
Default

aha, zeer bedankt al.

X11 10.5, met een sphere tc spec op program 1
Dat zal wel rustig genoeg zijn zeker? : )

ps: 'k heb alleen asso oil, komen die waardes wat overeen met losi oil?
Reply With Quote
  #24  
Old 23-10-2010
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Quote:
Originally Posted by soobah View Post
aha, zeer bedankt al.

X11 10.5, met een sphere tc spec op program 1
Dat zal wel rustig genoeg zijn zeker? : )

ps: 'k heb alleen asso oil, komen die waardes wat overeen met losi oil?
Ja da is 't zelfde, of in ieder geval toch dicht genoeg. En 10.5 is rustig genoeg
Reply With Quote
  #25  
Old 23-10-2010
Lowie's Avatar
Lowie Lowie is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Dworp, Belgium
Posts: 1,183
Default

Zijn zwarte losi-pistons die met de kleinste gaatjes en waarom die piston-keuze, Wouter?

Ik begin al een beetje iets te begrijpen van setup maar voor shocks is het me nog erg vaag. Bijvoorbeeld wanneer kiezen voor kleine gaatjes (meer pack?) en dunne olie, en wanneer juist kiezen voor zwaardere olie met grote gaatjes ... en dan komen er nog de veren bij.
Dienen veren om de schokken op te vangen, of moet de olie dat doen?
En dan nog die limiters .. dat is om de droop te beperken. Waarom hier juist weinig droop? Ik dacht dat een wagen daardoor beter kon rollen en dus meer grip creëren.
__________________
aka Ludo
Reply With Quote
  #26  
Old 23-10-2010
elvo's Avatar
elvo elvo is offline
Senior Member
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 913
Talking

Quote:
Originally Posted by flipside View Post
Sebiet kunde nog inschrijving voor uw kleinkinderen gaan betalen!
Er is enorme variatie in de uitbreidingsstrategieën van de verschillende clans. Team Fluffy Bum gaat voor een horizontale uitbreidingsstrategie: leden worden aangeworven vanuit alle lagen van de bevolking (jong, oud, smal, breed,..) in verschillende Europese landen.
Team Medium, anderzijds, gaat voor de verticale expansie: door een strategische aanwerving van één vruchtbaar vrouwelijk lid - een aanwerving die trouwens niet geheel vlekkeloos verlopen is - kan de clan nu ongelimiteerd uitbreiden, en als het ware Team Medium Offspring® voortbrengen. Strategisch een goede move, want dit expansieproces gaat op exponentiële en natuurlijke wijze voort, waar Team Fluffy Bum tegen een berg van internationale politiek en administratie aankijkt.

Team LelijkeBodiesEnMismatchJanten - en hun totnutoe onopgemerkte Nederlandse afdeling TeamlelijkeKappenEnMismatchVelgen - beperkt zich tot de expansie van de pensen van hun eigen leden. Bier en pizza FTW.
__________________
Reply With Quote
  #27  
Old 23-10-2010
Gonzo's Avatar
Gonzo Gonzo is offline
Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 223
Default

Quote:
Originally Posted by Lowie View Post
Zijn zwarte losi-pistons die met de kleinste gaatjes en waarom die piston-keuze, Wouter?

Ik begin al een beetje iets te begrijpen van setup maar voor shocks is het me nog erg vaag. Bijvoorbeeld wanneer kiezen voor kleine gaatjes (meer pack?) en dunne olie, en wanneer juist kiezen voor zwaardere olie met grote gaatjes ... en dan komen er nog de veren bij.
Dienen veren om de schokken op te vangen, of moet de olie dat doen?
En dan nog die limiters .. dat is om de droop te beperken. Waarom hier juist weinig droop? Ik dacht dat een wagen daardoor beter kon rollen en dus meer grip creëren.
Volgens het Mediumigheidsprincipe: Standaard-kit-droop moet gerespecteerd blijven, shock van midden naar binnen zetten MOET dus gecompenseerd worden met een limiter.

Volgens de leer van TFB: Olie en piston zijn vooral voor landing, dus 30 met middelste piston is altij goe. Enkel op een biljart met voze grip zoals Charleroi of op de infinite woops van Vlijmen gras kan daarvan afgeweken worden zonder de stempel "zwaar experimenteel"
Deze strategie ligt helemaal in de lijn van Team LBMG: "die olie zit daar nog maar 2 weken in, het is beter zo", en werd daar dus met grote tevredenheid toegepast het laatste jaar. Dat de juiste achterveer meestal hetzelfde blijft vinden wij ook de max, zodat al onze aandacht kan gaan naar banden, laden van packs en het eten van hotdogs.
__________________

Reply With Quote
  #28  
Old 23-10-2010
Lowie's Avatar
Lowie Lowie is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Dworp, Belgium
Posts: 1,183
Default

owkay, wat zijn dan die zware experimentele afwijkingen voor Chalreloi.
__________________
aka Ludo
Reply With Quote
  #29  
Old 23-10-2010
Gonzo's Avatar
Gonzo Gonzo is offline
Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 223
Default

Het voze in Charleroi is het plots haken in het midden van een snelle bocht, en de achtertrein van mijn X6 ging daardoor dan overdreven hangen, grip weg achter en 90 graden spin.

Hardere veren rondom hielp, vooral achteraan veel harder.
Stabi achter zou ook goe zijn hiertegen, maar da hebbek ni...

Misschien dat dat plots doorzakken ook minder is met kleinere piston (wat de reden echt is moet Wouter maar zeggen, dit is het enige wat ik kan bedenken), maar ik rij daar ni graag mee: land je ni mooi of raak je iets wordt dat harder afgestraft.

Omdat met die harde veren het nog niet 100 percent weg was, heb ik 40 rondom gezet (gewone pistons dus), maar dan slipte ik overdreven (banden half versleten, nefast daar...) 40 voor en 30 achter was al mee te rijden, en ik denk top met nieuwe banden.
__________________

Reply With Quote
  #30  
Old 23-10-2010
crashingbird's Avatar
crashingbird crashingbird is offline
Member
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 288
Default

stabi achter???

-> neemt grip weg aan de kant waar je die gebruikt, achter dus, en verhoogt de grip waar er geen gemonteerd is, dus vooraan in jouw geval, wat het probleem van hoeken alleen maar verergert....da's dan de theorie, we hebben het nog niet in de praktijk getest, maar John had ook het 'hoeken' probleem op het BNK bij BCA...


Hoofdstuk 'suspension', pagina 7 van de TFB-bijbel er eens op nalezen, dan wordt eea wel duidelijk :http://users.telenet.be/elvo/

TM fronst al de wenkbrauwen of doet dit als ik het woord 'antirollbar' maar durf te vernoemen voor een 2X4 buggy, waarom, dat moet je maar eens vragen, waarschijnlijk is het niet 'Medium' genoeg en te extreem.

Daarom noemt het ook TM en niet Team Extreme hé
Reply With Quote
  #31  
Old 23-10-2010
Gonzo's Avatar
Gonzo Gonzo is offline
Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 223
Default

Quote:
Originally Posted by crashingbird View Post
stabi achter???
-> neemt grip weg aan de kant waar je die gebruikt, achter dus, en verhoogt de grip waar er geen gemonteerd is, dus vooraan in jouw geval, wat het probleem van hoeken alleen maar verergert....da's dan de theorie, we hebben het nog niet in de praktijk getest, maar John had ook het 'hoeken' probleem op het BNK bij BCA...
Je theorie klopt, maar vergeet niet dat Charleroi een absoluut biljart is, dus de afname van grip door een hardere veer of stabi te steken zal enorm beperkt zijn. Franstalige-Rudi-met-de-oranje-kap-X6 rijdt er bvb met een oranje Losi achterveer+stabi, das dus pokkehard allemaal, maar met een goeie achterband onbestraft qua grip. Op eender welk ander circuit is zoiets ondenkbaar. Stabi daar achteraan is dus te overwegen.
__________________

Reply With Quote
  #32  
Old 23-10-2010
crashingbird's Avatar
crashingbird crashingbird is offline
Member
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 288
Default

ja, 't is miss. het nog té lange kuntstgras dat voor 'rare' grip-situaties zorgt, vooral in die snelle bocht !

en stagger/spikes die in kunstgras 'bijten' is natuurlijk niet 't zelfde als slicks op tarmac/tapijt....

-> efkes met de maaier of tondeuse erover gaan zou wel helpen

ps: Eric en Gonzo, wat is nu LBMG ? of is de G alternatief voor J ? (zoals genever of jenever)
Reply With Quote
  #33  
Old 23-10-2010
Gonzo's Avatar
Gonzo Gonzo is offline
Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 223
Default

Quote:
Originally Posted by crashingbird View Post
ps: Eric en Gonzo, wat is nu LBMG ? of is de G alternatief voor J ? (zoals genever of jenever)
Ja, zo dachtek, maar "jantes" is dus weldegelijk met een "J" in het frans, sterke en terechte opmerking Kurt!
Jah, dialect he, nooit moeten schrijven... tHeeft ook lang geduurd eer ik wist dat een twalsiree "Toile Ciree" geschreven was.

Voor de nederlanders: Qua spreken is het heel belangrijk in onze streken die dingen te kennen, want moest je hier bvb "siervelg", "koppeling" of "cilinderkoppakking" zeggen ipv "enjoliveur", "embrayage" en "joint de culasse", bekijken ze u alsof ge ne homo zijt.
__________________

Reply With Quote
  #34  
Old 23-10-2010
elvo's Avatar
elvo elvo is offline
Senior Member
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 913
Default

Quote:
Originally Posted by Gonzo View Post
want moest je hier bvb "siervelg", "koppeling" of "cilinderkoppakking" zeggen ipv "enjoliveur", "embrayage" en "joint de culasse", bekijken ze u alsof ge ne homo zijt.

Alsook: fourche, motoculteur, manivelle, pare-choc, garde-boue, platinnekes, bielle, culasse, boulonneuse, baladeuse, compresseur, chamfrein, joint, goujons, vitessen, frein, amortisseur, plaquettekes, piston, plon, fare.

Basically: alles wat met rollend materieel te maken heeft en geen Franse naam heeft, is gay.
__________________
Reply With Quote
  #35  
Old 23-10-2010
crashingbird's Avatar
crashingbird crashingbird is offline
Member
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 288
Default

'platinnekes', zijn dat de viesplatinees ?

als ge dat allemaal in schrijftaal ziet... cool eigenlijk zo'n lijstje, nog zo'n paar dinges :
charge-buize, cliniateurs, disque, bougie, de batterie, vidange, ne bidon nafte...
Reply With Quote
  #36  
Old 23-10-2010
Gonzo's Avatar
Gonzo Gonzo is offline
Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 223
Default

Quote:
Originally Posted by crashingbird View Post
cliniateurs
Ha, betrapt! tzen clignOteurs, 1-1 !!!
Maar de ver-west-of-oost-vlaamsing van franse woorden zijn mogelijks NOG cooler vantijd, das waar!
__________________

Reply With Quote
  #37  
Old 23-10-2010
crashingbird's Avatar
crashingbird crashingbird is offline
Member
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 288
Default

hé, g'hebt gelijk, was zelfs al vergeten dat dit de correcte 'vertaling' was, maar was niet de bedoeling dit in de juiste schrijftaal neer te zetten, gewoon de door mij gekende uitspraak zoals ik mij die herinner , 't was zelfs een werkwoord van mijn grootvader :- "hier moet ge ne keer cliniateren manneke " -ik was pas 14j als ik al op straat reed met opa's auto, en opa naast mij....(en toch was't veiliger dat ik reed, ik was wel nuchter...)
Reply With Quote
  #38  
Old 23-10-2010
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Bende losers!

Ludo, hier een simpele uitleg.

Normale olie en normale piston (rood in geval van losi): bijna overal te gebruiken

Dunnere olie met kleinere piston (kleinere gaatjes, zwart losi dus): Voelt zelfde aan, maar meer 'pack'. Auto slaat minder door bij landen van jumps (vooral als er geen landing aan de jump hangt). Landen gaat dus veel stabieler zijn, en je kan daardoor sneller terug gas geven. Verder maakt dat de auto gewoon stabieler op high grip biljart pistes zoals charleroi (super snelle reacties worden uitgevlakt).

Dikkere olie met grotere piston (losi oranje): Minder pack. Goed op puttencircuits omdat de shocks snel in en uit kunnen veren in de putten, en de banden dus contact houden met de grond (wat het ultieme doel is om snel te zijn).

Veren dat is iets speciaals, want ge kunt er volgens mij geen algemene regels op plakken. Stel je rijdt met vrij dunne olie en een normale veer (roze losi). Je gaat dan 1 veer harder (rood), de demping zal dan 'springerig' en niet meer zo gedempt aanvoelen (olie is te zacht voor uw veer). Die test gaat u een bepaald idee geven van wat een hardere veer doet (minder grip).
Stel nu dat je vertrok met roze veer en al iets dikkere olie, shocks voelen goed 'gedempt' aan. Dan ga je naar rood en je gaat rijden. Die test gaat u een ander idee geven dan de eerste :-) Rode veer met goed gedempte shock, zal stabiel zijn en juist meer grip geven. Roze veer met dunnere olie gaat u minder grip geven :-) In tegenstelling tot wat je zou verwachten. Ik ga regelmatig achteraan 2.5 of 5wt dunner, om meer stuur te creëren, meer rotatie. Maar alles hangt af van welke olie er al in zat uiteraard.

Nu moet je natuurlijk weten wat 'goed gedempt' is, welke olie/piston/veer combinatie daarvoor zorgt. Dat kan je ook niet veralgemenen, want dat hangt dan weer in sterke mate af van de positie van de shock op uw arm! (en in mindere mate ook op de tower).

Dus in charleroi, zwarte piston omdat dat goed landt, en omdat dat de auto stabiel maakt in de bochten, op de vreemde grip tapijten. Stabiel wil ni zeggen sneller, maar wel minder fouten. En met 12 man per heat op een piste met rondetijden onder de 20s, ga je veel volk tegenkomen, en is het allerbelangrijkste dat je op de baan blijft gedurende 6 minuten.
Er zijn daar ook geen putten of hobbels, dus zwarte piston is nergens nadelig.

Ik heb vorig jaar op zowat alle banen met roze achterveer gereden (astro, klei,...). In charleroi ben ik er nog ni uit... Maar het is roze of rood, niks anders.

Vooraan is iets anders, klei is dat oranje of zilver (zacht dus), astro zilver-groen-blauw, afhankelijk van de grip (stof op de baan). Zachtere veer is beter op stoffige banen, harder is beter op high grip. Zachte veer is meer stuur in 't midden en uitgaan van de bocht, harde veer is direct bij insturen en stabieler (minder stuur) in midden van de bocht.

Met pistons kan je ook balans totaal veranderen. Bvb vooraan grotere gaatjes dan achteraan = veel stuur. Andersom is super safe (TFB stijl).

Verder ga ik kurt moeten teleurstellen wat rollbar op 2wd betreft :-) Ik heb dat altijd gehaat, maar ik moet toegeven dat ik van gedacht veranderd ben. Tot mijn grote verbazing, neemt een rollbar niet simpelweg grip weg!!! In tegenstelling, de eerste keer dat ik het probeerde had ik meer grip achteraan... Was op tapijtbaan, lange chicane na de rechte lijn (dus zeer snelle bocht). Zonder rollbar: overstuur en onstabiel bij bochtenwissel (chicane). Met rollbar: achterkant stabiel, veel grip en snel. Natuurlijk zet er een bar op van 5mm dik en het is weer een ander verhaal...
(rollbar haat kwam van m'n korte X6 uitstap, auto werd nog meer een vod/krab dan zonder rollbar).

Zo, de rest vraagt ge morgen maar :-)
Reply With Quote
  #39  
Old 23-10-2010
elvo's Avatar
elvo elvo is offline
Senior Member
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 913
Talking

Quote:
Originally Posted by flipside View Post

hier een simpele uitleg.

<MUUG uitleg van dingen die niet simpel zijn>

__________________
Reply With Quote
  #40  
Old 24-10-2010
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Simpel is niet gelijk aan kort, en het slaat op de uitleg, niet op het onderwerp! Ik zal het anders zeggen: 'simpel uitgelegd'. Allé, ik vind het simpel uitgelegd
Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 01:34 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com