Go Back   oOple.com Forums > General > International fOrums > Belgium

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #21  
Old 19-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Default

Quote:
Originally Posted by crashingbird View Post
dacht je maar ...

eens je wat kan rijden, en eens aan enkele wedstrijdjes deelgenomen hebt, zal je nog veel meer vragen hebben :

- "waarom ben ik niet sneller...?"
- "waarom heb ik niet genoeg stuur?"
- "waarom breekt m'n wagen uit?"
- "waarom heb ik griprol?
- "waarom duikt of gaat m'n auto achterover op de jumps?"
- "ik ben te traag op 't rechte stuk, moet ik een straffere motor of een grotere of kleinere pinion?"
- "heb ik wel de juiste inserts"?(tip : vraag dat maar aan feniks ;-) )
- en da's pas het begin ....

-> tip : probeer eerst rustig foutloos te rijden, weinig of geen brokken maken , sneller worden komt vanzelf en met de (jaren) ervaring !!!!
(voor sommigen zoals ik komt alle hulp te laat....maar ik ben dan ook niet meer zo jong ;-)

neem ondertussen deze maar eens door, leesvoer voor wie snel wil gaan, en geschreven door iemand die al jaren snel is trouwens !
http://users.telenet.be/elvo/
->enige puntje dat beetje achterhaald is, is het hoofdstuk over motoren, er wordt nog over brushed gesproken, de rest blijft voor eeuwig actueel !

--> welkom in de hobby bendeman, ge zult u nog goed amuseren in de offroad!
hihi dat is waar maar dan ben ik op de wedstrijden om het te vragen

grt ben
Reply With Quote
  #22  
Old 19-10-2011
jmke's Avatar
jmke jmke is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: Braine-Le-Comte, Belgium
Posts: 200
Default

heb Ben, the more posts the merrier, maak ze enkel nuttig met intressante vragen, en probeer ook research te doen vooraleer de vragen te stellen. Als de mensen zien dat je zelf ook opzoek werk doet en initiatief toont dan gaan ze veel sneller uw willen helpen;

race on!
__________________
Ansmann ARE-2 - 5.5T
C4.1 Centro - 7.5T
X-Factory SCX-60 - 10.5T
Hyper 9e - MMM
Reply With Quote
  #23  
Old 19-10-2011
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

heel juist dirk maar in de naft was der al veel lawaai en om door boven uit te gaan moest dat gat helemaal open , en die moest luisteren . ps kijk eens waar die nu staat denk niet dat ik dan slecht werk geleverd heb he . Max zen probleem was samen rijden want rijden kon die op korte tijd heel heel goed en dat was ook niet zomaar zeker.
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
  #24  
Old 19-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Default

Quote:
Originally Posted by feniks View Post
heel juist dirk maar in de naft was der al veel lawaai en om door boven uit te gaan moest dat gat helemaal open , en die moest luisteren . ps kijk eens waar die nu staat denk niet dat ik dan slecht werk geleverd heb he . Max zen probleem was samen rijden want rijden kon die op korte tijd heel heel goed en dat was ook niet zomaar zeker.
Waar staat die ?
mischien wel goe wa geroep ma nie te veel da ik ga bibere ofzo hihi
Reply With Quote
  #25  
Old 19-10-2011
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

europees A 1/10 200 mm top 20 normaal ; en opt wk was die top 50 de laatste keer dacht ik . ni zo heel slecht voor onze kleine belg vind ik zelf. lol
hebben er nog niet veel beter gedaan op jerome na
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
  #26  
Old 19-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Default

Quote:
Originally Posted by feniks View Post
europees A 1/10 200 mm top 20 normaal ; en opt wk was die top 50 de laatste keer dacht ik . ni zo heel slecht voor onze kleine belg vind ik zelf. lol
hebben er nog niet veel beter gedaan op jerome na
Amai da is goed ja owja gy komt toch ook meestal op zaterdag al
Ik ook met een iglotje
Als mijn ma weet da der nog zijn mag ik da
Reply With Quote
  #27  
Old 19-10-2011
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

Als uw ma d'n Bart ziet ben ik daar niet meer zo zeker van. ;-) ;-)
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
  #28  
Old 19-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Default

ah dan moet die haar nie zien é zeg ik gewoon bart is ook een vader die let wel op xd
Reply With Quote
  #29  
Old 19-10-2011
bzb's Avatar
bzb bzb is offline
Senior Member
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 496
Default

mwa je zou het kunnen proberen
Reply With Quote
  #30  
Old 19-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Default

EZRUN Series Sensorloze Brushless Motor voor 1 / 10 Car (Omvang: 3650-M)
is deze gelijk aan het 540 formaat motor ?


http://www.hobbywing.com/english/Art...?ArticleID=408

want deze heb ik besteld ma nu twijfel ik of da wel een 540 formaat is
Reply With Quote
  #31  
Old 19-10-2011
jmke's Avatar
jmke jmke is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: Braine-Le-Comte, Belgium
Posts: 200
Default

motor is 540 formaat, maar rotor is 380; dient meer voor lichte on-road modelletjes...
540 off-road, unsensored:
http://www.hobbywing.com/english/Art...?ArticleID=425
__________________
Ansmann ARE-2 - 5.5T
C4.1 Centro - 7.5T
X-Factory SCX-60 - 10.5T
Hyper 9e - MMM
Reply With Quote
  #32  
Old 19-10-2011
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

koop nu ineens een sensord regelaar en motor .
heb je zeker geen spijt van en het verschil ga je snel merken als het eens nat is of je op zand gaat rijden .
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
  #33  
Old 19-10-2011
crashingbird's Avatar
crashingbird crashingbird is offline
Member
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 288
Default

ja Bart, 't is waar, maar ook te laat : die jongen zijn regelaar en motor zijn al onderweg....
-> wij maakten ook ooit die 'fout' met onze eerste bl-esc, om een sensorloze te kopen, gewoon naar de prijs gekeken, om eens bl te proberen, maar al bij al was die nog zo slecht niet -> je 'mist' wel wat feeling, en idd, voor superstrak te rijden is't niet ideaal, maar Die 35A regelaar valt wel binnen de limiet (> of = 12t/2cellen) van zijn gekozen 13t motor

De 60A sensored, (vrij goedkoop momenteel, motor tot 8.5!) of beter meteen de 120A Xerun (niet EZRun, dat zijn de sensorloze, beide types zijn van Hobbywing) of andere HW-kloon , zou beter zijn als budget sensored esc voor een 'zacht' prijsje.

Maar denk dat je die jongen nu beter laat rijden, met wat hij net gekocht heeft -> mama of papa gaan dat niet graag horen, dat hij een miskoopje gedaan heeft, en opnieuw centen (toch snel het dubbele van wat hij voor die sensorloze set betaalde) nodig heeft om te investeren in de toch niet zo goedkope hobby !
(niet alle ouders hebben dezelfde hobby als zoon/dochterlief, en veel beginners moeten het zelf bekostigen met de centjes van vakantiejob of zo ! )

-> beter investeren als beginner in volgende zaken :

- zorg toch voor minimum 2 batt. packs

- heb je al een servo ? -> als 't niet veel mag kosten, en je wil toch een 'rappe', kijk eventueel (als ze nog te krijgen zijn) voor een ScannerRC 9766 of 9776 (beiden 'metalgeared' en snel)
met een standaard servo kan je uiteraard ook beginnen, maar die hebben geen metalen tandwielen en zijn vrij traag als je snel door chicanes wil...

- batterijlader, uiteraard eentje die lipo's kan laden, liefst met ingebouwde balancer (een must voor lipo !!!)
Ook best met ingebouwde voeding, anders moet je die ook nog apart aanschaffen (en meesleuren naar het circuit)
-> dus, de lader is een duurkoop, beter meteen een goeie, die gaat jaren mee!

-zender, kan je zo duur in gaan als je wil, maar je hoeft zeker niet alle toeters en bellen op je zender, of het topmodel hebben om strak te rijden, een eenvoudig digitaal model onder de 100E moet volstaan (digitaal, om eenvoudiger en fijner je stuuruitslag te regelen) en uiteraard beste geen met AM/FM meer aanschaffen, tenzij je een 2de hands koopje gedaan hebt... -> ga direct voor een 2.4 systeem, nooit meer frequentie problemen !

-ontvanger : als je een nieuwe zender koopt, zit er bijna altijd een bijpassende ontvanger bij

- gereedschap : bak om al je sleutelgerief en andere pitbenodigdheden in te proppen, de polybutler, is al eeuwig populair, en is nu opnieuw te verkrijgen (maar niet goedkoop...)
-> Een klein gereedschapskistje met wat sorteervakjes is voldoende voor te beginnen
-> setje inbussleutels, model 'schroefdraaier' : er zijn hele goeie maar vooral dure sets,(hudy/losi/asso, enz...) die koop je meestal maar 1 keer, maar wij hebben bv. voor minder dan de helft van de prijs van die profi-tools , een setje van Topcad en behalve het kleinste maatje dat al eens brak,(je kan de 'stiften' ook-voor een paar euro-ook apart kopen) al een paar jaar probleemloos kunnen sleutelen!
opm : je hebt metrisch en 'imperial' (engels maat), denk wel dat je ansmann metrisch is ?
-> evtl enkele platte en philips schroefdraaiers, al naargelang welke vijzen er behalve inbusjes, er nog in je wagen zitten.
->enkele electro-tangetjes, schaar, isolatietape, mesje,pincetje, dubbelzijdige tape, soldeerbout+soldeer enz...na enkele bezoeken aan het circuit, zul je snel genoeg zien wat anderen zo allemaal gebruiken, en wat je zelf nodig hebt.
-> cyano (secondelijm), heb je nodig om je banden te lijmen, meningen zijn verdeeld, maar geen superdunne nemen, wij gebruiken 'medium' Zap groen (vrij duur, er zijn alternatieven) -> maar ook geen tubeke loctite oid uit de gewone winkel kopen : daar zit veel te weinig in voor de prijs!
R/C winkels hebben wel wat je zoekt! (opletten met dat spul, voor vingers, ogen .....en als je toch dunne gebruikt, veiligheidsbril opzetten !)

- wisselstukken : denk vooral aan de voorste ophanging,vb setje armen, c-hubs, stuurblokken, en miss. ook de shocktowers.(lees ook op forums de topics over jouw type auto, daar wordt regelmatig over de meest voorkomende problemen geschreven!)
Enkele wisselstukken kosten je geen arm of een been, en miss ook c-clips, voor als je wat kwijt speelt...na een crash, of als er eentje gaat 'vliegen' bij montage
;-) )
En tenzij je niet op je dak gaat, die achtervleugels zijn meestal ook maar een kort leven beschoren..dit zijn dingen die vrij vlug 'sneuvelen'

-> niet te veel wisselstukken kopen ook, want als je na een tijdje toch liever een ander model wil, passen die niet op een ander merk.

-banden : ga je op astro rijden ? vooraan Schumacher Staggered Rib, en achter Minispike2 Yellow (yellow= compound = droog weer band) , achteraan moeten er ook inserts in , de staggers, die plak je zonder ! -> het lijmen gaat Bart je voordoen hoe het moet!

succes!

ps : Bart die sleutelt graag, die gaat je auto hoogstwaarschijnlijk helpen afstellen -> opletten, en je ogen goed openhouden
Reply With Quote
  #34  
Old 20-10-2011
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

iets wat niemand mij nog mijn broer moet uitleggen is wat deze hobby kost als student enzo en vele van de beginperiode bij de luk niet denk ik.
ik kreeg toen een kleine zondag en voor de rest werd gewerkt en moesten wij ergens naar toe was het rekenen op de luk of zelf met de fiets , zoals alle weken trainen in wilrijk of edegem was bij ons altijd met de fiets . zelfs kampenhout en alken deed ik met de fiets . er zijn er geen andere in dees landje die me dat ooit nagedaan hebben . dus weet best hoe moeilijk het voor beginners is zeker als er geen steun van de ouders komt . wie denk je dat onze kristof zijn materiaal betaalde voor een groot deel toen die begon en nog school liep , lol. zoals bij de max zijn er niet veel gewoon zeggen wat ge nodig had en 2 dagen later was het er eender wat prijs maakte niet uit dat is 1000 keer gemakkelijker en alst dan kapot gaat maakt het niets leren op die manier is heel leuk maar ook zeker niet ideaal , nog zoals wij het geleerd hebben .
zie nu tegenover vroeger al veel meer ouders komen kijken en desnoods eens een centje of handje helpen en denk dat dit de beste manier wel is om in deze hobby ergens te geraken en om de jeugd er in te houden . zoals de kurt en kids is geweldig net zoals joey en kids .
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
  #35  
Old 20-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Unhappy

Quote:
Originally Posted by crashingbird View Post
ja Bart, 't is waar, maar ook te laat : die jongen zijn regelaar en motor zijn al onderweg....
-> wij maakten ook ooit die 'fout' met onze eerste bl-esc, om een sensorloze te kopen, gewoon naar de prijs gekeken, om eens bl te proberen, maar al bij al was die nog zo slecht niet -> je 'mist' wel wat feeling, en idd, voor superstrak te rijden is't niet ideaal, maar Die 35A regelaar valt wel binnen de limiet (> of = 12t/2cellen) van zijn gekozen 13t motor

De 60A sensored, (vrij goedkoop momenteel, motor tot 8.5!) of beter meteen de 120A Xerun (niet EZRun, dat zijn de sensorloze, beide types zijn van Hobbywing) of andere HW-kloon , zou beter zijn als budget sensored esc voor een 'zacht' prijsje.

Maar denk dat je die jongen nu beter laat rijden, met wat hij net gekocht heeft -> mama of papa gaan dat niet graag horen, dat hij een miskoopje gedaan heeft, en opnieuw centen (toch snel het dubbele van wat hij voor die sensorloze set betaalde) nodig heeft om te investeren in de toch niet zo goedkope hobby !
(niet alle ouders hebben dezelfde hobby als zoon/dochterlief, en veel beginners moeten het zelf bekostigen met de centjes van vakantiejob of zo ! )

-> beter investeren als beginner in volgende zaken :

- zorg toch voor minimum 2 batt. packs

- heb je al een servo ? -> als 't niet veel mag kosten, en je wil toch een 'rappe', kijk eventueel (als ze nog te krijgen zijn) voor een ScannerRC 9766 of 9776 (beiden 'metalgeared' en snel)
met een standaard servo kan je uiteraard ook beginnen, maar die hebben geen metalen tandwielen en zijn vrij traag als je snel door chicanes wil...

- batterijlader, uiteraard eentje die lipo's kan laden, liefst met ingebouwde balancer (een must voor lipo !!!)
Ook best met ingebouwde voeding, anders moet je die ook nog apart aanschaffen (en meesleuren naar het circuit)
-> dus, de lader is een duurkoop, beter meteen een goeie, die gaat jaren mee!

-zender, kan je zo duur in gaan als je wil, maar je hoeft zeker niet alle toeters en bellen op je zender, of het topmodel hebben om strak te rijden, een eenvoudig digitaal model onder de 100E moet volstaan (digitaal, om eenvoudiger en fijner je stuuruitslag te regelen) en uiteraard beste geen met AM/FM meer aanschaffen, tenzij je een 2de hands koopje gedaan hebt... -> ga direct voor een 2.4 systeem, nooit meer frequentie problemen !

-ontvanger : als je een nieuwe zender koopt, zit er bijna altijd een bijpassende ontvanger bij

- gereedschap : bak om al je sleutelgerief en andere pitbenodigdheden in te proppen, de polybutler, is al eeuwig populair, en is nu opnieuw te verkrijgen (maar niet goedkoop...)
-> Een klein gereedschapskistje met wat sorteervakjes is voldoende voor te beginnen
-> setje inbussleutels, model 'schroefdraaier' : er zijn hele goeie maar vooral dure sets,(hudy/losi/asso, enz...) die koop je meestal maar 1 keer, maar wij hebben bv. voor minder dan de helft van de prijs van die profi-tools , een setje van Topcad en behalve het kleinste maatje dat al eens brak,(je kan de 'stiften' ook-voor een paar euro-ook apart kopen) al een paar jaar probleemloos kunnen sleutelen!
opm : je hebt metrisch en 'imperial' (engels maat), denk wel dat je ansmann metrisch is ?
-> evtl enkele platte en philips schroefdraaiers, al naargelang welke vijzen er behalve inbusjes, er nog in je wagen zitten.
->enkele electro-tangetjes, schaar, isolatietape, mesje,pincetje, dubbelzijdige tape, soldeerbout+soldeer enz...na enkele bezoeken aan het circuit, zul je snel genoeg zien wat anderen zo allemaal gebruiken, en wat je zelf nodig hebt.
-> cyano (secondelijm), heb je nodig om je banden te lijmen, meningen zijn verdeeld, maar geen superdunne nemen, wij gebruiken 'medium' Zap groen (vrij duur, er zijn alternatieven) -> maar ook geen tubeke loctite oid uit de gewone winkel kopen : daar zit veel te weinig in voor de prijs!
R/C winkels hebben wel wat je zoekt! (opletten met dat spul, voor vingers, ogen .....en als je toch dunne gebruikt, veiligheidsbril opzetten !)

- wisselstukken : denk vooral aan de voorste ophanging,vb setje armen, c-hubs, stuurblokken, en miss. ook de shocktowers.(lees ook op forums de topics over jouw type auto, daar wordt regelmatig over de meest voorkomende problemen geschreven!)
Enkele wisselstukken kosten je geen arm of een been, en miss ook c-clips, voor als je wat kwijt speelt...na een crash, of als er eentje gaat 'vliegen' bij montage
;-) )
En tenzij je niet op je dak gaat, die achtervleugels zijn meestal ook maar een kort leven beschoren..dit zijn dingen die vrij vlug 'sneuvelen'

-> niet te veel wisselstukken kopen ook, want als je na een tijdje toch liever een ander model wil, passen die niet op een ander merk.

-banden : ga je op astro rijden ? vooraan Schumacher Staggered Rib, en achter Minispike2 Yellow (yellow= compound = droog weer band) , achteraan moeten er ook inserts in , de staggers, die plak je zonder ! -> het lijmen gaat Bart je voordoen hoe het moet!

succes!

ps : Bart die sleutelt graag, die gaat je auto hoogstwaarschijnlijk helpen afstellen -> opletten, en je ogen goed openhouden
hey thx

man balen dat dit een foute is nu heb ik een probleem ik zal mischien ergens een tweedehandsje kunnen krijgen ofzo ben momenteel blut


*de servo heb ik komt zeker voor seizoen een nieuw
*de zender heb ik nog een 27 mhz 2.4 komt er over een maand waarschijnlijk de ansmann w3
*de banden hoop ik voor te trainen twedehand te krijgen je weet wel als ze ze na 2packs wegdoen kan ik er mee trainen

gereedschap heb ik al een deel zoals inbussen

waar in de buurt van lommel licht een indoor circuit ik dacht nuclea maar dat is toch onraod zoals ik zag op foto"s?

en inderdaad alles is zelf bij elkaar gespaard geluk ben ik 20 dec jarig en kest en rapoten enzo
grt ben
Reply With Quote
  #36  
Old 20-10-2011
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

voor ne iet of wat deftigge zender , bel me dan even op voorand en dan zalk eens wat rondkijken en dan heb je miss iets waar je wat langer mee toekomt en van wat merk naam . en banden mja die kunde van mij altijd wel eens een set gebruiken lol gooi ze meestal wweg na 2 packs of ze gaan nog een half jaar in nen bak en als ze dan nog niet op zijn hetzelvde dus lol
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
  #37  
Old 22-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Default

Quote:
Originally Posted by feniks View Post
voor ne iet of wat deftigge zender , bel me dan even op voorand en dan zalk eens wat rondkijken en dan heb je miss iets waar je wat langer mee toekomt en van wat merk naam . en banden mja die kunde van mij altijd wel eens een set gebruiken lol gooi ze meestal wweg na 2 packs of ze gaan nog een half jaar in nen bak en als ze dan nog niet op zijn hetzelvde dus lol

oke thx voor info en ik rijd persoonlijk het lieft met een wheel zender
owja een abm transponder heb je toch nodig (ik dacht da da was voor ronde tijden )
kan je die bij de club krijgen?
Reply With Quote
  #38  
Old 30-10-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Talking

vandaag bijna een fatale fout gemaakt draaide een schroef door was ook nog eens te groot
gelukig heeft mijn pa het opgelost

morgen eerste ritje maken
Reply With Quote
  #39  
Old 03-11-2011
-bendeman13-'s Avatar
-bendeman13- -bendeman13- is offline
Member
 
Join Date: Apr 2011
Location: lommel
Posts: 215
Default

hey ik zat gister tedenken dat de body wel laag is wat als de regelaar er niet onder gaat
Reply With Quote
  #40  
Old 03-11-2011
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

geen problemen maken als ze er nog niet zijn.

Indien wel: verwarmen met moeders haardroger en wat naar buiten duwen, maar 'mooi' gaat dat niet zijn natuurlijk.
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 09:00 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com